Západní oděvní firmy H&M, Nike nebo Burberry se staly terčem nacionalistických vášní v Číně. Důvod? Jejich postoj k využívání bavlny vypěstované v čínském Sin-ťiangu, kde je nucená práce Ujgurů a jiných, především muslimských, menšin jednou ze součástí masivního aparátu represe. Spouštěčem bojkotu byla salva recipročních sankcí mezi EU, Spojenými státy, Kanadou a Spojeným královstvím na jedné straně a Čínou na straně druhé. O pozadí vyostření vztahů s Čínou kvůli situaci v Sin-ťiangu mluvila vedoucí projektu MapInfluenCE Ivana Karásková pro Evropa Plus Českého rozhlasu.
Reakce Číny na evropské sankce byla asymetrická, jelikož kromě politiků zařadila na sankční seznam i nezávislé výzkumníky a nevládní organizace. Zároveň však čínské vedení popustilo uzdu nacionalistickým náladám, které se zaměřily na západní firmy podílející se na „očerňování Číny”. Z velké části byla nelibost čínského obyvatelstva autentická, nicméně stranické orgány sehrály klíčovou roli při jejím povzbuzení a nasměrování. Narozdíl od roku 2012, kdy při demonstracích proti Japonsku došlo například i k ničení japonských aut, se tentokrát podařilo násilným incidentům vyhnout. Rozsah čínské reakce, včetně vymazání prakticky všech zmínek o H&M z čínského internetu, dokonce i map, svědčí o tom, jak efektivně dokáže Čína potrestat „neposlušné” firmy.
Tato zkušenost ještě více zpochybňuje argumenty pro větší propojení ekonomik evropských států s Čínou, jehož symbolem je bilaterální dohoda o investicích (CAI). Přestože Čína vehementně slibuje zahraničním firmám rovné zacházení, ve skutečnosti Peking neváhá přístup k čínskému trhu proměnit ve zbraň. Zároveň tato epizoda ukazuje, jak těžké je pro některé firmy hrát dvojí hru a udržet si přízeň jak v Číně, tak i na Západě. Velkou zkouškou v tomto směru budou nadcházející Olympijské hry v Pekingu. I když západní firmy budou čelit rostoucímu tlaku odstoupit od podpory her, takové rozhodnutí by pro ně mohlo na čínském trhu znamenat konec. V případě firem významně závislých na čínském trhu se hraje o hodně. Jak se vyjádřil jeden z představitelů německého automobilového koncernu: „Jsme připraveni na to žít s Volkswagenem, který bude o polovinu menší než teď?”