Jak vypadá spolupráce na lokální úrovni s Čínou v Česku a na Slovensku? Nový výzkum Mateje Šimalčíka, Filipa Šeboka, Veroniky Blablové a Adama Kalivody, který vydal Středoevropský institut asijských studií (CEIAS) ve spolupráci s Asociací pro mezinárodní otázky (AMO), podrobně analyzuje tuto poměrně opomíjenou oblast vztahů prostřednictvím průzkumu 241 českých a 126 slovenských subjektů.
Z výsledků vyplývá několik zajímavých závěrů. Dohromady je v Česku 32 a na Slovensku 14 místních úřadů, které uzavřely oficiální dohody s čínskými partnery. Klíčovými aktéry jsou kraje. Kromě jednoho v Česku a dvou na Slovensku totiž všechny spolupracují s čínskými partnery. Jihomoravský kraj uzavřel s čínskými protějšky nejvíce partnerství (celkem pět), zatímco provincie Che-pej a město Cchang-žou jsou nejaktivnější aktéři na čínské straně.
Pokud jde o vývoj místních vazeb, zdá se, že identifikované trendy úzce souvisí s vývojem bilaterálních vztahů na vládní úrovni. V obou zemích se většina spolupráce začala rozvíjet po roce 2012 v kontextu nových impulzů pro bilaterální vztahy a vytvoření formátu 16+1.
Zatímco ukončení vztahů mezi Prahou a Pekingem a Šanghají vzbudilo největší pozornost médií, nejedná se ojedinělý případ. Od roku 2019 se další tři české samosprávné entity rozhodly přerušit styky s čínskými partnery. Žádný dotazovaný subjekt navíc neprojevil záměr navázat nová partnerství s čínskými partnery, což odráží klesající zájem o rozvoj vztahů s Čínou na české straně obecně.
Na Slovensku spolupráce na lokální úrovni nebyla ve stejné míře ovlivněna politickými změnami na centrální úrovni a k žádnému zrušení partnerství ve sledovaném období nedošlo. To také odráží obecně méně politizovanou diskusi o Číně na Slovensku.
Politická témata však byla ve spolupráci s čínskými partnery vždy přítomna. Jak zdůrazňuje náš výzkum, přístup Pekingu a Šanghaje k otázce Tchaj-wanu v rámci partnerství s Prahou odráží čínské regulace o mezinárodní spolupráci. Na základě těchto předpisů se očekává, že čínští místní aktéři budou jednat v souladu s cíli čínské zahraniční politiky a v otázce Tchaj-wanu od svých partnerů vyžadovat konkrétní závazky.
Výzkum ukazuje, že při navazování partnerství hraje určitou roli i politická příslušnost. Podobně jako při prosazování vazeb s Čínou na vládní úrovni to byli většinou sociální demokraté (ČSSD), kteří byli u moci na krajských či městských úřadech při podpisu dohod o spolupráci s čínskými partnery. Stejně tak na Slovensku byla většina dohod podepsána zástupci strany SMER-SD. Zajímavé je, že ve zprostředkování některých vazeb hráli klíčovou roli podnikatelé a bývalí ministři jako Jaroslav Tvrdík, Jan Kohout nebo Petr Petržílek, kteří se angažovali také v podpoře vztahů na bilaterální úrovni. V některých zkoumaných případech byla spolupráce dokonce „privatizována“, když byli jejím zprostředkováním pověřeny soukromé firmy a lobbisté.
Víc o těchto a mnohých dalších zjištěních výzkumu se dozvíte v celé studii.