| | - Evropské země zasáhly proti ruské propagandě. Největší česká asociace zajišťující správu domén, CZ.NIC, se rozhodla zablokovat osm webů podezřelých z šíření prokremelských narativů (nejen) o válce na Ukrajině. Tyto kroky byly podniknuty po konzultaci s českými bezpečnostními složkami s tím, že tyto portály představují potenciální rizika pro českou národní bezpečnost. Na základě vnitřních mechanismů CZ.NIC mohou být tyto weby zablokovány nejdéle po dobu jednoho měsíce, přičemž v případě přetrvávání rizika může následovat prodloužení. Slovensko naopak přijalo systematičtější opatření, jelikož parlament schválil zákon umožňující Národnímu bezpečnostnímu úřadu blokovat (do konce června 2022) weby ohrožující bezpečnost země. To následně vedlo k zablokování webu Hlavné správy. Tato kontroverzní opatření zapadají do širšího úsilí omezovat šíření ruských narativů ohledně ruské invaze na Ukrajinu. EU například zakázala fungování Russia Today a Sputniku, dvou ruských státem kontrolovaných médií. Přesto proruské narativy nadále kolují po sociálních sítích, zejména na Facebooku. Důležité je podotknout, že šíření ruských narativů také napomáhají čínské zdroje, například tím, že nepoužívají termíny jako „válka“ nebo „invaze“ a rozhodly se zprávy zarámovat termínem Kremlu „zvláštní vojenská operace“. Čínská státní média také přispívají šíření dezinformací, které ukazují kapitulaci ukrajinských vojáků, prezidenta Zelenského prchajícího z Kyjeva nebo nekriticky opakují prohlášení ruských představitelů.
-
Maďarsko mění svůj postoj vůči konfliktu na Ukrajině. Maďarský premiér Viktor Orbán podepsal dekret, který umožňuje rozmístění sil NATO v západní části země. Tento dokument také umožňuje využití maďarského vzdušného prostoru k tranzitu a umožňuje přepravu zbraní přes maďarské území. Termín „tranzit“ je zde klíčový, protože jak vojáci, tak zbraně nemohou vstoupit na Ukrajinu přímo z Maďarska, nýbrž ukrajinskou hranici mohou překročit pouze z jiné země NATO. To umožňuje maďarské vládě balancovat mezi dodržováním svých závazků vyplývajících z členství v NATO a zároveň omezit přímé zapojení do konfliktu na Ukrajině. Dříve ministr zahraničí Peter Szijjarto tvrdil, že povolení tranzitu zbraní na Ukrajinu by mohlo ohrozit bezpečnost maďarské menšiny na Ukrajině. Navzdory proruským tendencím současné vlády a snaze o prohloubení ekonomické spolupráce s Ruskem Maďarsko invazi odsoudilo, souhlasilo s dodržováním sankcí EU a otevřelo své hranice uprchlíkům. Tyto kroky mohou být motivovány také dubnovými parlamentními volbami, jelikož válka na Ukrajině může posílit opozici, která se bude snažit využít Orbánův proruský postoj ve svůj prospěch. Orbán se tedy nachází na tenkém ledě, protože se snaží reagovat na válku na Ukrajině a získat si podporu veřejnosti, jež je momentálně v otázce situace na Ukrajině velmi rozdělená. Zatímco většina obyvatel zastává názor, že by se Maďarsko mělo vyhnout účasti v konfliktu, odpovědnost za konflikt Maďaři připisují v podobné míře jak Rusku, tak provokacím západních států. Maďarsko se dokonce nově dostalo na ruský seznam „nepřátelských zemí“ a Orbán se tedy potýká s nutnosti redefinovat své dlouhodobé postoje krátce před volbami. - Válka na Ukrajině narušuje koridory Nové hedvábné stezky v Evropě. Čínsko-evropský železniční expres (CRE), klíčová součást čínské Nové hedvábné stezky, se potýká s dopady ruské invaze na Ukrajinu. Během předchozích let se železniční doprava stala klíčovou součástí globálních dodavatelských řetězců a představuje alternativu k námořní dopravě, která se potýká s rostoucími cenami a přeplněnými přístavy, k čemuž přispěla pandemie COVID-19. Železniční systém CRE zahrnuje síť kolejí vedoucích přes Střední Asii, Rusko a Bělorusko, které vstupují do EU přes pobaltské země a Polsko. Menší počet vlaků také projíždí přes Ukrajinu a dále do Maďarska a na Slovensko. Tato spojení však byla nyní kvůli invazi pozastavena nebo odkloněna. Na základě informací poskytnutých Ukrajinskými železnicemi navíc byly ukrajinskou armádou zničeny všechny železniční tratě vedoucí do Ruska, což znemožňuje dopravní spojení z tohoto směru, včetně dodávek z Číny. Mezitím Ukrajinské železnice oznámily svůj cíl přeorientovat své železniční trasy do Evropy a pokračovat ve spolupráci s asijskými partnery bez ruské účasti. Hlavní železniční trasy dopravující zboží z Číny podle aktuálních zpráv fungují bez obtíží. Sankce uvalené ze strany EU a USA však zahrnují také ruské železnice, což může mít dopad na jejich fungování. Stejně jako po ruské anexi Krymu v roce 2014 nebudou moci země EU přepravovat část zboží do Číny tímto železničním koridorem, jelikož by komodity putovaly přes ruské území. Rychle se měnící ekonomická opatření vůči Rusku také mohou evropské společnosti motivovat k vyššímu využití námořní přepravy, protože v současnosti riskují jak porušení sankcí, tak poškození své pověsti.
|
|